Svindlande höjder

En klassiker jag kände mig tvungen att läsa, var Svindlande höjder. I många böcker och andra historier har karaktärerna läst och talat om denna världskända bok och jag kände att jag borde läsa den. Jag trodde mig redan innan veta exakt vad boken handlade om, men det visade sig, när jag väl började läsa den själv, att jag inte hade helt rätt i det.

Svindlande höjder är en dyster och mörk kärlekshistoria om Catherine och Heathcliff där bokens jag, en herr Lockwood, får deras historia berättad för sig av en gammal barnsköterska vid namn Ellen Dean. Historian är en svängig och tung berättelse om omöjlig kärlek, ensamhet, hat, vänskap, Yorkshire hedarna, sorg, död och förlust med den ena karaktären vassare än den andra.

Det är lätt att se hur så många människor handlöst har förälskat sig i denna märkliga, tidlösa berättelse som visserligen utspelar sig på 1700-talet men trots det verkar lika modern och aktuell idag. Själv får jag erkänna att jag till en början inte riktigt förstod hur så många kunde tycka om historian, jag tyckte den var rätt segläst och ganska trist, men när jag väl läste slutet och såg tillbaka på hela boken, då förstod jag hur den kan ha blivit så populär som den faktiskt är. Det är en väldigt speciell, väldigt annorlunda bok om vardagliga situationer där livet då och då tar en oväntad vändning. En klassiker är en bok som är tidlös och det är Svindlande höjder helt klart.