Agnes Cecilia - En sällsam historia

Jag har en bok jag läser varje sommar, en alldeles speciell bok som jag snubblade över för säkert fem år sedan, på en marknad. När jag gick där bland stånden såg jag en kvinna som sålde böcker, jag gick fram till henne och vi började diskutera vad jag skulle kunna vara intresserad av och slutligen gick jag hem med denna bok i en liten kasse. Till en början tyckte jag den var otroligt tråkig och svår att förstå, men jag har en tendens att göra det. Och när jag gör det ger jag gärna upp, lägger ifrån mig boken och återvänder inte till den. Det är precis vad jag gjorde då, jag la ifrån mig den men plockade upp den igen efter två veckor och fortsatte läsa. Jag kan inte förklara för er hur glad jag är att jag gjorde det, för denna boken är numera en utav mina favoritböcker som jag läser minst en gång om året. Och så fort jag är klar med Mina drömmars stad, ska jag börja läsa denna, det är ju min sommarbok trots allt.

Författaren till denna underbara bok är Maria Gripe, hon har skrivit många andra böcker som jag genom åren lärt mig älska, men Agnes Cecilia är fortfarande den jag håller varmast om hjärtat. Boken handlar om en flicka, Nora, som bor tillsammans med Anders och Karin, två personer som hon på långa vägar är släkt med, samt deras son Dag, som Nora är jämnårig med. Noras föräldrar dog i en bilolycka när Nora var liten och hon känner sig ensam, trots att hon är omringad av människor som älskar henne.
Det är först när familjen flyttar in i en ny längenhet som de underliga sakerna börjar hända, deras hund, Ludde, springer iväg och är borta flera nätter i sträck, Nora får ett mystiskt telefonsamtal som gör att hon reser med Dag till Stockholm för att träffa någon som heter Agnes Cecilia, vilket visar sig vara en docka. Dockan tar Nora med sig hem och hon blir en nyckel som hjälper Nora på traven med att lösa mysteriumet med vad som hänt i våningen flera årtionden tidigare, hon hjälper Nora att förstå sig på sin familj och får henne att känna sig mindre ensam och oälskad.


#1 - - Anonym:

Den boken får jag låna av dig. Den verkar bra. Eller är det du som recensera den bra.