Norrtullsligan

En svensk klassiker, det är Elin Wägners Norrtullsligan. Skriven och publicerad i början av 1900-talet, klar och humoristisk på sitt sätt men ändå väldigt allvarlig. På något plan kan den ses som grunden till Sex and the city, med sina fyra kvinnliga karaktärer som hela historian handlar om och med Pegg som huvudkaraktär och den som berättar historian genom sina dagboksanteckningar. Pegg är en bit över tjugo när hon flyttar till Stockholm för att bo i ett litet kollektiv med tre andra kvinnor i två hyresrum medan hon arbetar som kontorist på ett företag. Norrtullsligan berättar Peggs historia under året hon bor i Stockholm, som arbetskvinna i ett samhälle där kvinnan ännu inte hade rösträtt och inte heller någonting att säga till om på sin arbetsplats. De tre andra kvinnorna hon delar sitt hem med jobbar också som kontorister och alla fyra visar vars ett perspektiv på livet som arbetande kvinna och allt vad det medför. Kvinnorna får stå ut med många orättvisor, sexuella trakasserier i varierande grad från både sina chefer och okända män ute på gatorna och många, inte minst andra kvinnor, tittar ner på dem för att de jobbar men Pegg och hennes vänner är trots alla svårigheter nöjda. De har en frihet som få andra kvinnor har och anser sig lyckliga i sina liv.

För mig är det här definitivt en feministisk bok, även om den inte alltid klassificeras som det. Norrtullsligan är litteratur i en kurs jag för tillfället läser och jag skulle antagligen inte ha läst den om jag inte hade behövt det men jag är glad att jag fick en chans att upptäcka den. Det är en väldigt speciell bok som känns frisk och betydligt yngre än sina etthundra år. Wägner har ett vasst språk som pekar ut alla orättvisorna som kvinnorna i Ligan stöter på under sin tid i Stockholm men den är samtidigt rolig, charmig och har flera ögonblick där man verkligen kan känna solidariteten mellan de fyra kvinnorna. Boken berättar utan svårigheter om ett liv som känns avlägset men som inte är så djupt begravet i historian ändå. Jag önskar definitivt att jag fått möjlighet att läsa Norrtullsligan i skolan och för er som varken fick det eller har läst den efter hoppas jag att ni nu ska ge denna speciella bok en chans. Den kan mycket väl komma att förvåna er, så som den gjorde mig.