Segraren står ensam

Jag läste boken med ovanstående titel av Paulo Coelho, för inte alltför länge sedan. Det var en mycket speciell bok av en mycket speciell man. Han skrev på ett sätt som fångade mig direkt, han skapade karaktärer som alla vistades på samma plats under en viss tid; filmfestivalen i Cannes. Alla karaktärerna springer någon gång på varandra, men de känner inte varann. Det intressant med denna bok är att Coelho har en huvudperson som hela historian kretsar runt, men förutom det har han flera statister som virvlas in i denna skräckblandade deckarroman. Allas vägar korsas ständigt och olika kapitel tillhör olika karaktärer. Trots att det låter rörigt är det egentligen väldigt enkelt. En ryss vid namn Igor har kommit till Cannes för att hämta tillbaka sin före detta fru, Ewa, som numera är omgift med en modeskapare som är i Cannes för att visa upp sina senaste kreationer. Igor har lovat sig själv och Ewa att han ska göra allt i sin makt för att få henne tillbaka, även om det krävs att han förstör världar för att återfå hennes hand i sin.

Jag tänker inte berätta mer vad som händer, eftersom jag lämnar resten till er. Men jag kan säga så mycket som att bokens slut förvånade mig mycket. Jag trodde att jag, efter halva boken, hade listat ut ungefär hur den skulle sluta, men jag hade så fel som en människa bara kan ha. Och det är jag glad för. För det slutet jag såg framför mig var inte hälften så bra som det slutet Coelho diktade ihop. En fantastisk bok av en fantastisk man som berättar om superelitens liv och det lilla som krävs för att förstöra allting en människa ägnat hela sitt liv åt att bygga upp.