Harry Potter & Fenixordern

Efter en lång vecka så har jag nu äntligen läst klart den femte Harry Potter boken, nämligen Harry Potter och Fenixordern. Den är precis över ett tusen sidor och lika intressant och spännande som den är otymplig och tung. Jag har spenderat många timmar i märkliga positioner i sängen, som fått både armarna, ryggen, nacken och huvudet att värka, men det har de varit värt. Fenixordern blev till en utav mina favoriter när det gäller HP-böckerna. För er som inte vet vad den handlar om, så får man som läsare följa med Harry Potter genom sitt femte skolår på Hogwarts där han stöter på den ena farliga saken efter den andra. Men under detta året behöver inte bara unge Harry kämpa med att få folk att förstå att Lord Voldemort har återvänt till trollkarlsvärlden, han behöver också slåss för sina och sina vänners rättigheter på skolan, där en viss professor Umbridge håller på att ta över.

Jag kan inte direkt säga att filmen är en utav de i serien som jag tycker bäst om, men boken stod verkligen ut på ett helt annat sätt. Det är synd att de ändrar så väldigt mycket mellan filmerna och böckerna, för om de inte hade gjort det tror jag faktiskt att filmen hade varit ännu bättre. Nu är det dock som det är, men jag får erkänna att det är en rätt skön känsla att tänka, att filmen visserligen finns där och visar folket hur Harrys femte år på skolan är, men det är rätt bra att ha boken att kunna luta sig tillbaka på för djupare och mer detaljrika förklaringar av de olika situationerna som uppstår både i filmen och in boken.

Dock måste jag säga att jag nog tyckte att boken var lite för lång, speciellt i vissa delar. Det fanns lite i början som man hade kunnat kapa bort, kunnat förminska, för korta, saker som mest kändes överflödigt och jobbigt. Däremot tycker jag att efter halva boken försvinner mycket av ”överförklaringarna” där Rowling upprepar och känner att hon måste förklara en massa saker väldigt detaljrikt. Slutet var väldigt bra och det fanns många väldigt spännande kapitel i boken, det var bara synd att det tog en stund att komma in i den ordentligt! I övrigt så vet jag ju visserligen vad som kommer hända i de två nästkommande böckerna, men det gör mig inte mindre nyfiken för det. Tvärt om faktiskt. I böckerna förklarar Rowling sådana saker som inte riktigt tas upp ordentligt i filmerna, så jag är väldigt nyfiken på hur Halvblodsprinsen och Dödsrelikerna är skrivna! Även om jag dock inte kommer ge mig på dem på en gång, jag känner att mina handleder nog måste vila lite innan jag hoppar på nästa Harry Potter bok!