L.A Konfidentiellt

James Ellroys L.A Konfidentiellt är ytterligare en bok som jag skulle läsa i en litteraturkurs och en roman jag kände mig lite osäker för innan jag plockade upp den. Jag har hört negativa saker som den och trodde inte att jag skulle gilla den, av många anledningar, men den förvånade mig. Det är knappast den mest typiska deckaren men den har en tuff charm som, i slutet, ändå vann över mig på sin sida.

Det här är en historia med centrum runt ett halvt dussin brutala mord på restaurangen Nite Owl år 1953 och de tre poliserna inom LAPD som försöker lösa det. Ed Exley är krigshjälte men avskydd av många kolleger tack vare att han tjallade på flera av dem under ett internbråk ett par år tidigare. Bud White är hårdingen som skickas in när det krävs tuffa tag men som har en svag punkt när det kommer till kvinnomisshandel. Jack Vincennes är en förre detta alkoholist som älskar att sätta fast narkotikamissbrukare men har en mörk hemlighet han kämpar hårt för att dölja. Alla tre är olika och även om de känner varandra är ingen av dem vänner. Nu tvingas de ihop för att lösa det svåra fallet med Nite Owl morden men ingen av dem har kunnat ana hur farligt det hela skulle visa sig vara.

Detta är utan tvekan en väldigt hård deckare som använder mycket tuffa och ofta vulgära uttryck och som inte drar över händelser utan ger väldigt detaljrika beskrivningar på brutala mord. Det är en deckare ut över det vanliga, långt ifrån vad jag är van vid att läsa själv. Den är mörk och vad som är moraliskt rätt eller fel blir blurrigt och får suddiga gränser som plötsligt inte är så lätta att urskilja. De tre poliserna försöker alla göra vad som är rätt och riktigt men ofta vet de knappt själva vad som är rätt och många gånger tar känslorna över hand och styr deras val.

Ellroy tacklar stora samhällsfrågor så som rasism, homosexualitet och misshandel av kvinnor. Han ger en, vad åtminstone jag tycker är, trovärdig beskrivning av hur vita män, och kanske framför allt poliser, betedde sig under 1950-talet. Det är hårt, det är rått men det är också trovärdigt. Jag är inte van vid att läsa böcker med sådant här språk i men det kändes faktiskt uppfriskande, efter att jag vant mig vid det.

I början tyckte jag att romanen var seg och jag, som var fokuserad både på uppgiften jag skulle skriva och mysteriet runt Nite Owl, tycker det var irriterande att det tog över hundra sidor innan morden på restaurangen skedde. Den där första delen av boken var fokuserad på de tre poliserna, deras historia och att lägga en grund för romanen att stå på. Det var, som sagt, irriterande först men när jag passerat nästan tvåhundra sidor insåg jag varför Ellroy valt att ha med början och inte gå direkt till massakern på Nite Owl. Huvudkaraktärernas bakgrund ger så mycket djup till berättelsen att jag nu inte kan tänka mig att vara utan de där första hundra sidorna, de känns livsviktiga för hela bokens tyngd.

Jag hade kunnat skriva en halv uppsats om de tre huvudkaraktärerna, kanske speciellt Bud White. Alla tre har en moralkompass som inte riktigt helt pekar rakt men att de inte är karaktärer som alltid gör rätt får mig bara att gilla dem mer. Ja, de gör fruktansvärda saker alla tre under bokens gång, men jag tror samtidigt att det är något som lätt händer när man är runt mycket våld och samtidigt tänker på sig själv och vad som är bäst för ens egen framtid, ens egen karriär. Trovärdiga karaktärer har brister, för de är mer verkliga, och Ellroys karaktärer har definitivt brister men det är också just Ed Exley, Bud White och Jack Vincennes som får boken att leva.

Något annat jag också hade problem med i början av boken var sättet Ellroy skriver på. Det är väldigt kort och avhugget med lite beskrivningar av miljö och så vidare, men efter ett tag inte bara vande jag mig vid det utan jag insåg också att jag började gilla det. Hela boken är så annorlunda mot något annat jag läst tidigare men jag gillar den skarpt och är väldigt glad att jag fick chansen att läsa den eftersom den inte är en roman jag tror jag skulle ha plockat upp annars. Därför, just därför, rekommenderar jag den till dig. Du kanske inte heller tror att du kommer gilla den men ge den en chans och jag är säker på att Ellroy kommer övertyga dig om att L.A Konfidentiellt är en väldigt speciell, tankeväckande och intressant roman värd din tid och uppmärksamhet.