Watchmen

Det märks säkert att jag varken haft tid eller intresse att läsa särskilt mycket den senaste tiden. Jag saknar fortfarande suget för att läsa och har dessutom haft massor att göra i skolan. En skolrelaterad bok jag dock läst är just Watchmen, en grafisk roman som jag inte skulle läst om jag inte behövt göra det. Superhjälte-grejen är ju (och har varit ett bra tag) väldigt populär men det är inte riktigt my cup of tea, som man säger. Jag förstår mig inte helt på hypen, speciellt inte i samband med just Watchmen (dräkterna ser ju ofta... mindre smickrande ut, de kvinnliga karaktärerna är sexualiserade och kan man faktiskt kalla någon en superhjälte bara för att de har mask och cape när de faktiskt inte har några superkrafter?). Här kommer dock en lite kortare recension.

Vad handlar då Alan Moores Watchmen om? Romanen utspelar sig i USA på 1980-talet, mitt under kalla kriget och det överhängande hotet om kärnvapenkrig. Under andra världskriget dök ett gäng maskerade hjältar upp, under namnet Minutemen, de försvann dock efter tio år men när kriminaliteten ökade dök det upp nya hjältar som tog sig namnet Watchmen. De har dock varit separerade under flera år och en lag har gjort det omöjligt för dem att fortsätta sina brottsbekämpande karriärer. När den maskerade hjälten "the Comedian" mördas blir dock de andra hjältarna oroliga och Rorschach börjar undersöka om det finns någon där ute som försöker oskadliggöra de föredetta hjältarna. Samtidigt eskalerar situationen mellan USA och Sovjetunionen och det tycks som tredje världskriget kan bryta ut i vilken sekund som helst. USA sätter sin tillit på att Dr. Manhattan (den ende superhjälten som faktiskt har superkrafter) ska rädda dem om det blir ett krig men Rorschach hittar alltfler ledtrådar som pekar på att någon är efter de gamla hjältarna.

För mig känns det här som en ganska typisk superhjälte-historia. I och med att det är en grafisk roman är det väldigt likt en serietidning, bilderna är klassiska illustrationer med starka färger och hårda kanter, men här och var kommer lite längre avsnitt med text. Det finns flera mindre berättelser som tar plats vid sidan av Rorschaschs sökande efter Comedians mördare. Rorschasch egen historia, från hans barndom till hur han blev mannen han är som vuxen, berättas, liksom vad som hänt tidigare i Comedians liv. Man får även ta del av historier från de gamla hjältarna i Minutemen och hur efterföljarna senare utvecklades för att följa i deras fotspår. Den kvinnliga huvudkaraktären, Laurie, spelar också en stor roll i berättelsen. Hennes mamma var Silk Spectre och efter att hon pensionerade sig tog Laurie (motvilligt) över hennes roll. Hon är tillsammans med Dr. Manhattan men blir involverad i något av ett triangeldrama med en annan maskerad hjälte samtidigt som hon ska försöka rädda världen.

Dessa sidospår är intressanta och förhöjer berättelsen, men i vanlig ordning kan jag tycka att den kvinnliga karaktären (i det här fallet Laurie, men även till viss del hennes mamma) blir både sexualiserade och förminskade på grund av att de är kvinnor. Det märks inte minst på deras dräkt (Laurie ärver sin mammas), som inte alls är funktionell utan snarare bara ska locka till sig blickar. Laurie försöker dessutom rädda världen men det man mest minns av hennes karaktär är hennes pappa-problem och hennes kärleksrelationer. Det sidospår och den karaktär jag faktiskt tyckte var mest intressant var faktiskt Rorschach. Han är den som ingen förstår sig på och som alla är rädda för, men när man får en närmare inblick i hans liv får man bättre förståelse för de val han gör. Trots allt det hemska han gjort så är det ändå han som vill säga sanningen till varje pris. I mitt tyckte är Rorschach en betydligt mer komplex karaktär än Laurie och egentligen mer än de andra karaktärerna, också. Det var han som stod ut allra mest.

Eftersom min skoluppgift handlar om filmadaption så har jag även sett filmen. I vanlig ordning är det betydligt mer detaljer och ett större djup i boken men jg måste dock säga att jag faktiskt föredrog filmen. Det kan dock ha att göra med att jag inte var så förtjust i hur boken utvecklades, något som skilde sig en del från filmen. För den som gillar superhjältar och inte har läst/tittat på Watchmen än så är historien nog intressant men själv tror jag att jag ska lägga det på hyllan ett tag.